Dracula van Bram Stoker

Gepubliceerd op

Wanneer de jonge procureur Jonathan Harker naar het afgelegen Transsylvanië reist om graaf Dracula te adviseren bij de aankoop van een huis in Londen, ontdekt hij al snel dat zijn gastheer een sinistere agenda heeft. Zijn zakelijke reis verandert in een claustrofobische nachtmerrie, waaruit hij ternauwernood weet te ontsnappen. Terug in Engeland nemen de onheilspellende gebeurtenissen snel toe. Professor Van Helsing wordt ontboden en het oordeel dat hij brengt, kruipt als een koude schaduw de kamer binnen: schokkend en onverbiddelijk… 

Op 3 mei noteert Jonathan Harker in zijn dagboek dat hij onderweg is naar Transsylvanië. Vanuit de trein krijgt hij een glimp van Boedapest te zien en overnacht in Klausterburg in een hotel. Zijn voorbereidende onderzoek en zijn kennis van het Duits blijken nuttig. Jonathan besluit nauwkeurig aantekeningen te maken om Mina later alles te kunnen vertellen. De treinreis voert hem door een indrukwekkend landschap vol ongerepte natuur en kleurrijke klederdrachten. In Bistritz, bij het door de graaf aanbevolen hotel, wordt hem een brief voorgelezen waarin Dracula hem welkom heet en laat weten dat een koets hem de volgende dag zal ophalen. Maar zodra Jonathan naar de graaf of diens kasteel vraagt, slaan de hotelmedewerkers een kruis en weigeren nog iets te zeggen. De volgende ochtend smeekt de oude vrouw van het hotel hem zelfs niet te gaan. Met tranen in haar ogen hangt ze een crucifix om zijn nek. Wanneer de koets nadert, hoort Jonathan gefluisterde woorden als Ordog (Satan), Pokol (hel), Stregoica (heks) en vrolok/vlkoslak (weerwolf of vampier). Hij neemt zich voor deze bijgelovigheden aan Dracula voor te leggen. De rit voert wederom weer door betoverende landschappen, maar de onheilspellende woorden blijven hem achtervolgen. Als de koets van de graaf niet op de afgesproken plek is, dringt de koetsier hem om pas overmorgen terug te komen. Maar dan duiken ineens vier gitzwarte paarden op, geleid door een jonge voerman met fel oplichtende bijna rode ogen en hagelwitte, scherpe tanden. Onder het teken van kruisende handen wordt Jonathan overgezet van de koets naar de calèche. De voerman overhandigt hem een warme deken en wat slivovitz, dat hem moed en een kunstmatige kalmte geeft. Eerst huilen de honden, later de wolven, koude poedersneeuw dwarrelt door de nacht. De tocht wordt steeds grimmiger. Uiteindelijk bereiken ze het slot dat in het duister meer op een ruïne lijkt. Dracula verwelkomt hem op een eigenaardige manier en stuurt hem naar zijn kamer om zich op te frissen voor het avondmaal. De graaf zelf heeft, zo zegt hij, al gegeten. De angst ebt tijdens het eten langzaam weg, totdat het gehuil van de wolven opnieuw klinkt. Dracula noemt het “het gezang van de kinderen van de nacht” en bij die woorden ziet Jonathan een merkbare verandering in zijn gelaat. Volgens de graaf begrijpen stedelingen niets van de gevoelens van een jager… 

Dracula is de klassieke vampierroman van Bram Stoker uit 1897. De cover is verrassend en compact, de schrijfstijl hanteert een moderne toon, maar je proeft duidelijk het tijdsverschil. Bram trekt je met zijn prachtige woorden terug in de tijd. In dagboekstijl laat hij Jonathan zijn reis naar slot Dracula beschrijven. Overdag is het landschap bijna magisch, maar zodra de duisternis valt, veranderen de mistige valleien, afgelegen kastelen en het gehuil van wolven de omgeving in een broeierige nachtmerrie. De smeekbeden van de mensen die hem onderweg proberen te waarschuwen, voeren de spanning op. Hoewel vrijwel iedereen het verhaal of de film kent, blijven de dubbelzinnige uitspraken van Dracula indrukwekkend. Je ziet als lezer de film in stukken voor je afspelen, zeker wanneer de drie vrouwen verschijnen, die hem tegelijk verleiden en hem doen twijfelen tussen droom en werkelijkheid. Naarmate de dagboeken, brieven en andere stukken elkaar afwisselen, ontvouwt het verhaal zich vanuit meerdere perspectieven: Mina, Lucy, Dr. Seward en het gesticht. De lezer weet al wat de personages nog moeten ontdekken, wat de spanning alleen maar vergroot. De pogingen van Dr. Seward en professor Van Helsing om Lucy te redden, met bloedtransfusies, geneeskrachtige bloemen, laten de wanhoop en vastberadenheid voelen. De kennis en geleerdheid die professor Van Helsing heeft, is zowel fascinerend als intrigerend. Zijn oude, hoffelijke manier van spreken heeft iets betoverends, waardoor je aan zijn lippen blijft hangen. Technologische snufjes uit die tijd, zoals de fonograaf, schrijfmachine en telegrafie, versterken het historische karakter van het verhaal. Ook Renfield, de patiënt uit het gesticht, krijgt door Bram’s schrijfstijl een bijna filosofische diepgang. Het boek verschilt in veel opzichten van de bekende verfilmingen en is, naar mijn mening, veel rijker en logischer opgebouwd. Deze prachtige klassieker heeft voor mij de betekenis van Dracula zeker versterkt en mijn nieuwsgierigheid naar andere literaire klassiekers aangewakkerd. Dracula is echt een onmisbare must have voor lezers die zowel vampierverhalen als de donkere sfeer van gotische literatuur waarderen. 

Uitgeverij: Uitgeverij Rainbow  
ISBN: 9789041716729  
Aantal pagina’s: 320  
Prijs: € 17,50   

Geschreven door

Contact Info

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.