Recensie Rara welk dier is dat? – Reynier Molenaar

Cover Rara welk dier is dat

Rara welk dier is dat?
Raad maar eens mee!
Herken je de dieren?
Sommigen heb je gezien in de dierentuin, andere misschien in huis of in de wei of op de boerderij.
“Rara welk dier is dat?”Is een gezellig prentenboek voor volwassenen die van voorlezen houden.

Rara welk dier is dat? is een mooi vormgegeven voorleesboekje voor kinderen in de leeftijd van drie tot zes jaar. De korte verhaaltjes op rijm zijn geschreven door Reynier Molenaar en omschrijven op een begrijpelijke, maar ook humoristische manier verschillende dieren. Bijzonder in het boekje zijn de grappige illustraties van Maarten Wolterink. De tekeningen, van zowel de dingen die je helpen raden welk dier het is als de dieren zelf, zijn op herkenbare wijze geïllustreerd en geven het boekje een leuk, maar stoer uiterlijk.

Wanneer je doorgaans boekjes met dieren raden zoekt kom je al gauw uit bij liefelijke boekjes met schattige hondjes en poesjes. Hoewel deze dieren wel in het boek voorkomen, zorgen de rijmende, grappige teksten ervoor dat het een veel uitdagender karakter krijgt dan het simpele ‘Waf zegt de hond’- verhaal. De stoere, prachtige tekeningen maken Rara welk dier is dat? bovendien tot een mooi prentenboek.
Voor ouders heerlijk om voor te lezen en samen met je kind de illustraties te bekijken, te bespreken en te raden natuurlijk. Rara welk dier is dat? nodigt ouders én kinderen dan ook uit om op een ontzettende leuke en actieve manier met lezen bezig te zijn.

Rara welk dier is dat? leent zich bijzonder goed als voorleesverhaal, juist omdat je niet alleen voorleest, maar ook samen op zoek gaat naar welk dier er wordt bedoeld. Voor de inlevende ouder is het een uitdaging om elk dier een eigen stemmetje en intonatie te geven. Op die manier wordt bijvoorbeeld het naar bed gaan een stuk gezelliger en bovendien echt een moment van ouder en kind. Vanzelfsprekend is Rara welk dier is dat? ook bijzonder geschikt om zelf door de kinderen te laten lezen en raden. Tussen de regels door vind je overigens een aantal wetenswaardigheden over de dieren. Kortom, Rara welk dier is dat? is een ontzettend leuk en leerzaam (voor-)leesboek over dieren, voor kleine mensen, maar ook voor grote mensen.

Uitgeverij: Blop
ISBN: 9789081812115
Prijs: € 16,95