Gepubliceerd op

Van een stoere lopende peuter is Eva langzaam een rolstoelafhankelijke vrouw geworden. Een aangeboren progressieve spierziekte zorgt ervoor dat ze steeds afhankelijker is van anderen.
Ondanks al haar beperkingen doet ze haar best om mee te doen in het leven. Ze komt aardig wat hobbels tegen die haar leren strijden.
Eva maakt een lastige keuze die alles te maken heeft met haar zieker wordende lichaam. Het plotselinge verlies haar vader slaat alle kleur uit haar leven.
Maanden leeft ze in donkere rouw tot ze op een dag besluit om een cursus als contactclown te volgen. Een contactclown in een rolstoel? Kan dat wel?!

Lukt het Eva om door haar beperkingen heen te kijken?

In Leven met lef neemt auteur Petra Baks je mee in het leven van Eva in haar wereld als invalide. Zodra ik deze zin heb getypt begin ik te twijfelen, want hoezo haar wereld? En hoezo invalide, laat staan beperking? Doorgaans begin ik mijn recensies met een samenvatting van een boek, gevolgd door mijn mening. Deze keer gaat het als vanzelf anders. Waarom? Omdat het verhaal van Eva mij raakt. Hoewel Eva diegene is die invalide en beperkt is, kom je gaandeweg diverse personen tegen die ondanks hun gezonde lichaam misschien wel veel beperkter zijn dan Eva is. Eva heeft dan misschien lichamelijk een beperking, haar denkwijze en way of life heeft dat zeker niet. Daarvoor kan ik alleen maar respect opbrengen.

In het boek Leven met lef begint Petra met te vertellen hoe Eva begint aan een cursus om contactclown te worden. Een soort clinic-clown, maar dan breder om het even snel en kort uit te leggen. Eva wil een lach op het gezicht toveren bij mensen die het zo hard nodig hebben. In dat eerste hoofdstuk laat Petra direct zien waar Eva al haar hele leven tegenaan loopt; kan jij dit wel? Dit wordt zo’n beetje de rode draad door het boek. Hoewel Eva soms twijfelt besluit ze vaak om de stap toch te zetten en dat brengt haar verder in het leven. Zo lukt het haar om een baan bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te krijgen, geeft ze gewoon lekker toe aan haar reislust en bezoekt vele landen, ze gaat zelfs skiën. Ondanks wat Eva vaak hoort kiest ze haar eigen weg en gaat vol voor de uitdagingen in haar leven.

In het verhaal wisselt heden en verleden elkaar op fijne wijze af. Je leest hoe Eva nu in het leven staat, maar ook hoe ze zover is gekomen. Haar jeugd wordt beschreven en je leest hoe haar ouders erin staan. Een van de pijnlijkste stukken vond ik haar eerste operatie. Hoe dat verliep en hoe er met Eva werd omgegaan. Misschien is het de tijd van toen, toch mag dat geen excuus zijn. Je leest hoe Eva haar cursus beleefd en tussendoor lees je terug hoe ze vanaf haar peutertijd te maken krijgt met de spierziekte HMSN (Hereditaire motorische en sensorische neuropathie). Waar het begint met steeds struikelen komt Eva uiteindelijk in een rolstoel terecht. Die rolstoel betekend voor Eva niet het einde, maar juist een begin. Eva haar leven is een uitdaging, maar ze weet daar zalf een behoorlijke positieve draai aan te geven. Dat ze dat ook uitstraalt en over kan brengen op anderen lees je in het laatste hoofdstuk. Ik vond het een mooie afsluiting!

Het verhaal van Eva is niet het autobiografische verhaal van auteur Petra, maar er zijn wel overeenkomsten. Denkend aan Eva en Petra, wiens verhaal dit wellicht (gedeeltelijk) is kan ik alleen maar een heleboel respect voor hen opbrengen. Petra heeft met het schrijven van haar boek een droom van haarzelf uit laten komen. Ze is inmiddels 40 maar leeft haar verhaal, haar droom, haar Leven met lef!

Uitgeverij: Droomvallei
ISBN: 9789083208879
168 pagina’s