Tristan en Isolde – Reynier Molenaar /illustraties Anna Tananyan

Gepubliceerd op

Recensie Tristan en Isolde – Reynier Molenaar

De tragische liefdesgeschiedenis van Tristan en Isolde is gebaseerd op een enorm populair gebleven volksverhaal uit de middeleeuwen. Het vormt ook talloze malen de inspiratiebron voor kunstenaars, historici, componisten en schrijvers en blijft voor eenieder tot de verbeelding spreken. Al meer dan 800 jaar. Het is daarom misschien wel de oudste bestseller met de romantische liefde als onderwerp. Met recht een klassieker, waar geen lezer omheen kan.

Als Isolde gaat trouwen met koning Mark van Cornwall, is ze eigenlijk verliefd op Tristan, die haar uit Ierland heeft opgehaald voor de koning. Ook Tristan is tot over zijn oren verliefd op de mooie Isolde. Hun heimelijke liefde is een groot probleem: Isolde moet als kersverse koningin haar huwelijkspartner trouw blijven, en ook Tristan wil koning Mark, zijn oom, trouw blijven. Tegelijk voelen zij beiden de kracht van de onstuitbare liefde. Die kracht is zo sterk dat ze zelfs bereid zijn een grens te passeren die hun liefde juist onmogelijk zou kunnen maken…

Als Isolde en Tristan elkaar ontmoeten worden zij op slag verliefd, een liefde die tot ver na hun dood zal blijven. Ondanks hun liefde voor elkaar beseffen de twee dat hun relatie geen kans heeft. Tristan besluit afstand te nemen en trouwt met een ander. Ook Isolde gaat haar weg en trouwt, zoals was bedoeld, met Koning Mark van Cornwall. Toch blijft de liefde tussen hen bestaan.

Het verhaal van Tristan en Isolde en hun onmogelijke liefde is natuurlijk algemeen bekend. Het is een oud volksverhaal, ook wel legende genoemd, en stamt voor zover bekend uit de middeleeuwen. Het verhaal is voor vele kunstenaars, schilders, schrijvers en componisten een inspiratiebron geweest. Ook is het boek verhaal al vele malen uitgegeven, een van de bekendste versie hier in Nederland is die van Jaap ter Haar uit 1967.

Deze versie is een gloednieuwe uitgave van Reynier Molenaar. Hoewel het verhaal natuurlijk globaal hetzelfde blijft is deze haast luxe uitgave een mooi juweeltje. Zo wordt de geschiedenis van Tristan en Isolde op gemakkelijk te begrijpen wijze neer gezet. De tekst is voorzien van een inleiding en hier en daar van een verklarende voetnoot. Erg fijn, want zo steek je al lezende ook nog eens wat op.

Tristan en Isolde is een prachtig boek voor kinderen vanaf een jaar of elf, maar ook volwassenen zullen genieten van deze gemoderniseerde, romantische klassieker. De uitvoering is meer dan bijzonder; de bladzijden zijn gedrukt op glanspapier en het boek bevat een mooi leeslint. Het boek is rijk geïllustreerd met prachtige tekeningen van Anna Tananyan. Een tot de verbeelding sprekende klassieker waarin liefde, trouw en jaloezie centraal staan, uitgevoerd in een luxe, half linnen gebonden kaft en versierd met zilveren Keltische emblemen. Een prachtig boek om cadeau te doen, maar ook heerlijk om zelf te houden.

Uitgeverij: Blop
ISBN: 978.90.818121.4.6
192 pagina’s