Het optimale sportgewicht – Stephanie Scheirlynck

Gepubliceerd op

9789401432153

Als sporter is het niet altijd eenvoudig om gewicht te verliezen. Een gewoon dieet beperkt je calorie-inname te sterk, waardoor je lichaam onvoldoende energie heeft om efficiënt te trainen en goed te herstellen na het sporten.
Wil je afvallen en tegelijkertijd je sportprestaties verbeteren, dan is Het optimale sportgewicht zeker iets voor jou. Topsportdiëtiste Stephanie Scheirlynck toont hoe je in zes stappen en aan de hand van 70 gerechten jouw optimale gewicht bereikt én behoudt in functie van jouw leeftijd, lichaamstype, sportief niveau en doelstellingen.

Het klinkt misschien raar maar het is een aantrekkelijk boek. En dat begint al met de buitenkant, alles dat je zou willen en moeten weten, voordat je het boek aanschaft, staat erop. Samen met foto’s van heerlijk eten en gezonde, sportende mensen begint dit boek dus al goed. Daardoor krijg je ook al meteen zin om alles uit te proberen, wat natuurlijk niet gaat want ten eerste zul je je eerst goed moeten inlezen en leren wat je lichaam allemaal nodig heeft, verbruikt en hóe dat allemaal gebeurd en daarna komen er zeventig gerechten om je op weg te helpen,  dus nee dat gaat je niet in één dag lukken. Sterker nog, er staat zo ontzettend veel informatie in dat je het boek waarschijnlijk nog wel vaker dan één keer zou moeten oppakken en herlezen. De foto’s die erin staan met de quotes erboven zijn ontzettend mooi en sterk neergezet. Je leest hele simpele voorbeelden waar ervaren én  onervaren sporters daadwerkelijk ook echt iets aan hebben, het is geen abracadabra voor wie zich nog nooit in voeding of voedingsstoffen heeft verdiept.  Belangrijke punten uit de tekst worden nogmaals op zich staand aangehaald op de pagina zodat die belangrijkste punten niet verloren kunnen gaan in de tekst en goed tot de lezer doordringen. De recepten worden heel fijn en makkelijk verdeeld in wat voor soort training (zware training, lichte training of rustdag) en opgedeeld in de verschillende tijden van de dag, dus diner avond voordien, ontbijt, tussendoor en lunch. Dat maakt dat je heel makkelijk het boek er even bij kunt pakken wanneer je een recept wilt weten voor jouw training. Er staat in hoe jouw lichaam bepaalde voedingsstoffen opslaat en wanneer je die gaat gebruiken, in rust of in een zware training, met lage of juist een hoge hartslag bijvoorbeeld. De recepten heb ik natuurlijk wel doorgelezen, maar niet allemaal kunnen proberen (anders zou deze recensie pas volgend jaar klaar zijn;) maar ik ga ze zeker op mijn gemak, voor mijn trainingen klaar maken, ik ben heel erg benieuwd want het ziet er geweldig lekker uit. Een heel fijn, simpel maar uitgebreid boek dat zéker de moeite van het aanschaffen waard is.

Uitgeverij: Lannoo
ISBN: 9789401432153
Pagina’s: 240
Prijs: € 32.50,-

Geschreven door

Contact Info

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.