Castlefest Kronieken deel 2: De dood waart rond – Tim Lommerse

Gepubliceerd op

recensie-castlefest-kronieken-deel-2-de-dood-waart-rond-tim-lommerse
Journalist Willem van Straeten heeft de strijd aangebonden met de machtige tijdsdemon Azoëllos, maar deze geeft zich niet zomaar gewonnen. Alle natuurwetten tarten het Castlefest in het verleden verdwenen en bevindt zich in een soort eeuwig durende cyclus. Ondertussen duiken overal de meest fantastische creaties op die de menselijke geest ooit hebben verzonnen, en niet ieder fantasiewesen heeft het beste voor met zijn geestelijke ouders.

Heden, verleden en fantasie dreigen in een onontwarbare kluwen in elkaar verweven te raken, als zelfs De Dood zich op Castlefest vertoont…

Castlefest, waar realiteit fantasie wordt…

Tim Lommerse woont in Amsterdam, waar hij afstudeerde als master in de fantasyliteratuur. In zijn studie specialiseerde hij zich in de verhoudingen tussen fantasywerelden en onze eigen wereld, een verband dat hij in de interactieve workshop Worldbuilding (zie https://factoffantasy.com) verder hoopt te onderzoeken. Zelf schrijft hij het liefst verhalen die onze wereld en het bovennatuurlijke mt elkaar vermengen. Om toch een beetje met beide benen op de grond te blijven schrijft hij wereldse teksten op aanvraag. (zie www.timlommerse.com )

In de Castlefest Kronieken, De dood waart rond lopen twee verhalen langs elkaar. Het verhaal uit het verleden, dat van Willem. Daarnaast het verhaal van schrijver Tim zelf. Terwijl Willem vecht tegen de demon Azoëllos in het verleden beleefd Tim zijn eigen avontuur op het Castlefest in het heden. Waar het eerste deel van de Castlefest Kronieken, Wanneer de zon terugdraait, door Gé Ansems werd geschreven is nu het stokje doorgegeven aan Tim Lommmerse. De dood waart rond gaat daar verder waar deel één is gestopt en er zijn vele overeenkomsten. Zo zijn we weer terug op Castlefest met uiteraard de bekende hoofdpersonen als uitgevers en auteurs. Ook deze keer is het geweldig leuk om bekenden tegen te komen in een fantasyboek.

Toch zijn er wel verschillen met deel één. Allereerst natuurlijk een ander verhaal. Waar je in deel één nog een avontuur tegemoet gaat door een mailtje, krijgt de lezer nu te maken met figuren als de dood. Je merkt duidelijk dat auteur Tim wat dieper gaat met zijn verhaal, net wat scherper. Het verhaal speelt zich afwisselend af in het verleden en het heden. Dat is soms omschakelen, maar door de magische schrijfwijze van de auteur merk je daar vrij weinig van. De dood waart rond is vol fantasie geschreven. Pakkend ook, want al lezend waan je je zo op Castlefest tussen de bezoekers.

Erg bijzonder om te zien hoe twee auteurs een boek uit een serie schrijven op totaal verschillende wijze. Wat erg prettig is voor de lezer die deel één heeft gemist is dat het boek begint met een samenvatting van wat er aan vooraf ging. Het is dus niet noodzakelijk om het eerste deel gelezen te hebben. Maar het is wel leuker, want op die manier val je direct in het verhaal.
Voor de fans van Castlefest is De dood waart rond natuurlijk een must have die niet mag ontbreken in je boekenkast. Voor mensen die nog niet bekend zijn met Castlefest zijn beide boeken een mooie gelegenheid om kennis te maken met deze fantasywereld.

Uitgeverij: Macc
ISBN: 978-90-78437-35-2
145 pagina’s