Mijn broer had er ook zo één – Jack Botermans en Wim van Grinsven

Gepubliceerd op

mijn_broer_die_had_er_ook_zo_een_mp

De brommers in Mijn broer die had er ook zo één roepen allerlei verloren gewaande herinneringen op. Zodra je dit boek openslaat komt de vertrouwde lucht van tweetaktbenzine je tegemoet. Met de brommer – waarvan er halverwege de jaren zestig ruim 1,7 miljoen in de Lage Landen waren – kon je alle kanten uit. Van een praktisch vervoermiddel werd het in de loop van de jaren zestig een hip statussymbool waarmee je als jongere uitdrukking gaf aan je identiteit. Gekuifd en plat voorover op de buikschuiver met wapperende vossenstaart, of relaxed en langharig achteroverleunend op je Puch met hoog stuur gaf je ronkend je visitekaartje af.

Met vele honderden nostalgische, gekke, ontroerende en verbazingwekkende foto’s en advertenties van toen. Het vervolg op het succesvolle Mijn vader had er ook zo één!

Van eerste fiets met hulpmotor net na de oorlog tot aan de gestroomlijnde rakkers begin jaren ’70. Echt vorm kreeg de gemotoriseerde fiets, pas na de 2e wereldoorlog in ’46 door de Franse Solexfabriek. Pas in ’48 kreeg de solex fiets een warm onthaal in Nederland. De best verkochte brommer ooit is toe te wijzen aan de eveneens van Franse oorsprong kapitein Mobylette EEG, deze brommer hoefde je niet bij te schakelen dus iedereen reed er zo op weg. Helaas werd de Solex maar tot ’69 gemaakt in Nederland en sindsdien is het echt een cult-item die nog steeds door vele mannen (en vrouwen) worden begeerd en een mooi exemplaar willen bemachtigen. In de jaren ’60 begon het echte ‘gedonder’ doordat de jongeren zelf aan de brommers begonnen te sleutelen voor met snelheid en daarbij kwam automatisch ook meer geluid kijken. In de jaren ’60 nam de Puch zijn loop met vooral de scholieren die zich erg stoer voelden met het verhoogde stuur van deze nog altijd bekende en gewilde brommer. Het goedkopere alternatief van Puch kwam in ’66 naar Nederland en dat was de eveneens bekende Tomos. Leuk weetje is ook dat het bedrijf van familie Stokvis in de jaren ’60 afscheid nam van de brommer en zich ging focussen op huishoudelijke apparaten die we onder andere kennen van Miele. Ook erg leuk om bepaalde namen tegen te komen, ik heb jaren terug een Malaguti scooter gehad en in de jaren ’70 bouwde Malaguti dus al brommers. De echte advertenties van toen staan erbij en leuke affiches die er toen verspreid werden om de brommers aan de man/ vrouw te brengen ontbreken ook niet, erg mooi om te zien.

Een ontzettend mooi gedetailleerd boek met ontzettend veel foto’s, informatie en kennis erin over de brommers van toen. Het is ontzettend grappig en leuk om te zien dat waar je nu de motoren ziet, je vroeger zo ontzettend stoer was als je op je brommertje zat. Heel leuk om al die vergane glorie te zien en te lezen hoe de brommers zijn ontstaan of verdwenen. Hoe sommige brommers het niet gered hebben en hoe anderen (bijvoorbeeld Zundap en Kreidler) toen een nog altijd hun kracht hebben een gewild zijn. Geen onnodige informatie waardoor het ontzettend saai word maar precies genoeg om de feiten nieuwtjes en wetenswaardigheden te lezen en te genieten. Perfect. Echt een mooi boek voor elke brommer liefhebber.

Uitgeverij: Terra Lannoo
ISBN: 9089896937
Pagina’s: 96
Prijs: € 12,50

 

 

Geschreven door

Contact Info

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.